• Nieuws
  • Hoe jij jouw doelgroep bereikt door middel van kleurenpsychologie
16 nov 2023

Hoe jij jouw doelgroep bereikt door middel van kleurenpsychologie

De kracht van kleur; beïnvloed de passant zijn humeur, door het gebruik van kleur! Elke kleur zorgt voor bepaalde associaties en gevoelens bij de consument. Grote merken kiezen daarom al jaren bewust voor het gebruik van bepaalde kleuren, om hun gewenste merkidentiteit te kunnen bereiken en hun boodschappen te versterken. Het bewust kiezen voor een bepaalde kleur bij het (laten) ontwerpen van snelwegreclame helpt je om in een fractie van een seconde een blijvende indruk achter te laten bij de voorbijganger.

Wij helpen je een handje! We hebben wat voorbeelden van hoe marketeers bepaalde kleuren toepassen in hun marketingactiviteiten voor je op een rijtje gezet, zodat jij straks precies weet welke kleuren je het beste kunt gebruiken in jouw reclame-uitingen: 

Blauw

Blauw staat voor betrouwbaarheid, zakelijkheid, vertrouwen, eerlijkheid en seriositeit. De kleur is een go-to voor merken in de financiële en verzekeringssector, zoals de Consumentenbond, verzekeringsmaatschappij OHRA en de Politie. Wil je het vertrouwen van je klanten winnen, ga dan voor blauw!

Consumentenbond logoLogo Ohra 

Rood

Rood is de kleur van actie, energie, moed, wilskracht, vastberadenheid, passie, liefde en romantiek. Daarnaast symboliseert de kleur vaak hoge kortingen en betaalbaarheid, zoals bij Kruidvat en H&M.

En weet jij waarom Coca-Cola voor rood kiest in haar branding? De kleur rood zou eetlust en dorst opwekken bij de consument! Wil jij kortingen aanbieden of bekend staan om jouw betaalbaarheid? Of wil jij jouw lekkernijen onder de aandacht brengen? Dan versterkt de kleur rood jouw boodschap.

Kruidvat logo Logo H&M  Logo Coca Cola

Geel

Geel straalt speelsheid, geluk, vrolijkheid en energie uit. De opvallende kleur wordt dan ook vaak gebruikt door entertainmentmerken als Intertoys, Chupa Chups en Snapchat. Wil je voor een speelse en opvallende uitstraling gaan, dan is geel dé kleur voor jouw advertentie!

Logo Intertoys  Chupa Chups - Wikipedia   Snapchat Logo

Paars & zwart

Vroeger was paars een zeldzame en kostbare kleur om te maken en voorbehouden aan de adel vanwege de moeilijke verkrijgbaarheid. Vandaag de dag straalt de kleur nog altijd rijkdom en glamour uit, met tevens spirituele, wijze en magische betekenissen. Merken als Hallmark en Whiskas kiezen bewust voor paars in hun logo en huisstijl.

De kleur zwart roept spanning, mysterie, elegantie en kracht op en wordt ook vaak gebruikt door exclusieve merken als Chanel, Dolce & Gabbana en Jo Malone. Dus, wil jij een vleugje luxe aan je uitstraling toevoegen? Kies voor paars of zwart!

Hallmark Logo  JoMalone Logo Chanel Logo

Roze

Roze symboliseert de liefde, romantiek, en charme. Men associeert lichtroze met onschuld, terwijl donkerroze staat voor kracht en passie. Merken zoals Barbie, ICI Paris XL en Victoria’s Secret gebruiken de kleur vaak in commerciële uitingen, om hun vrouwelijke doelgroep te betoveren. Wil jij voor een liefdevolle, krachtige of vrouwelijke uitstraling gaan met je advertentie? Mooi roze is niet lelijk!

Barbie Logo  Victoria Secret Logo  Logo Ici Paris Xl

Groen

Groen staat onder andere voor balans, harmonie, groei, duurzaamheid en gezondheid. De kleur wordt veel gebruikt door tuincentra, natuurgebieden, dierentuinen en hoveniers vanwege de associatie met flora. Ook straalt het rust uit en wordt het daarom vaak gebruikt in uitingen voor ziekenhuizen en wellnesscentra. Maak groen jouw kleur en laat je merk bloeien!

Kies je kleuren zorgvuldig en blijf consistent om impact te maken bij het door jou beoogde publiek! Welke kleur past het beste bij jouw boodschap?

Blijgaarde Logo  Welkoop Logo Witte Achtergrond  Intratuin Logo

Betekenissen-kleuren-marketing
Bron: Get Hooked

Laat een blijvende indruk achter

Klaar om jouw doelgroep te bereiken met behulp van led-reclame?

Wij helpen je graag verder met het ontwerpen van een doeltreffende advertentie die uiteindelijk de aandacht van een massapubliek trekt. We zijn te bereiken op het nummer 0314-36 11 30 of op het e-mailadres info@mdhonscreen.nl.

Terug naar overzicht